خاطرات کودکی در آبخورگ به لهجه ی ایوخورگی«شعر» از دکتر اصغری

آبخورگ زادگاه من است .گرچه سال هاست من همچون صدها خانواده دیگر آبخورگی مجبور به مهاجرت شده ام .و شاید تا هجرت ابد ی دیگر در آن جا مسکن نگزینم ،اما برای همیشه آبخورگ زادگاه و وطن من است. و به آن عشق می ورزم که پیامبر فرمود:«حب الوطن من الایمان».

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

 

 

آبخورگ آرمانشهر گمشده ام............

 

 

پُشتِ کاریز،خاکار مریز    /  هِی وِرسرم اِیوار مریز،ننو دلم خیله مخه

 

دِتُرُسکای دَرقِلَه،صدایِ زنگایِ گله  / انبهِ گِو وگِوسَلَه،ننو دلم خیله مخه

 

خرمنای خرمنگاه ،جلا وبغبندای کاه/کلغمبارای کلراه،ننو دلم خیله مخه

              

سَربِلِندِو نمرم،فاش مِخُورم اگر بُرُم   / نمتنم دگه برم،ننو دلم خیله مخه

 

                      کُوچِی کِلَر،بُزار مبر     /    بِرِی خودت غصه مخر، ننو دلم خیله مخه

 

دِپیِ باغ، چُغُله های خیدایِ باغ    /  آلوچه هایِ ته باغ،ننو دلم خیله مخه

 

جای جو قنات،سرو صدات    /     بزغلگوی حنّی بابات،ننو دلم خیله مخه

 

دُروی مِیدو،با احمدو  /  او سرصدای ممّدو،ننو دلم خیله مخه

 

دکوچِیِ کِبرلیا،پُشتِ خَنِیِ حسیا    /  او کپکپه برو بیا،ننو دلم خیله مخه

 

دته خنه های حج شیر،بُدِو بُرِی سِنگر بگیر/  سَنگِر از هادیو بگیر،ننو دلم خیله مخه

 

او درختایِ میر احمد،خرما دَرَن بِرِت ممّد  /   کُلُخ ورونجه زَ احمد،ننو دلم خیله مخه

 

تَه کوچیِ حج فاطمو،سنگار مَزَ تو ای عمو /     پِلِخمو نَزَ زن عمو،ننو دلم خیله مخه

 

بیا برم به سر پیر،یه وخ نری از دنیا سیر /   ور روی دلم خالای پیر،ننو دلم خیله مخه

 

وقتِ مری به ته دالو،خیله خُنُکه ای خالو / همه دِخِو وخِوآلو،ننو دلم خیله مخه

 

جای حوضِ مرتا بچه ها،غُطّه خوردم با بچه ها/ کِوشُم افتید ته نوحه ها، ننو دلم خیله مخه

 

پشت خَنِیِ کِبلاسِی،مِردا خو جَمَن ای حُسی / زردآلویای سِید حُسی،نَنِو دلم خیله مخه

 

آغالِ پشتِ خنما،بزغله ها خُ خَنَما  / او تِلگِروی خوش نِما،ننو دلم خیله مخه

 

کُر عَروسّسو گیش کفترو،کُرمَهَکّو وکِمبرو /   او اَلایو و حنه گو، ننو دلم خیله مخه

 

جاخنه های مهدی استاد،ممدوماباجق وداد/خرگوشارِ رمّشا داد،ننو دلم خیله مخه

 

ته لک علی سبحانی،توپّر بگیر جانمانی /     چو اِز یارِت جا ممانی،ننو دلم خیله مخه

 

مدرسه راهنمایی،حسن تو هم یار مایی /      توپر مزه با سرپایی،ننو دلم خیله مخه 

 

ته راه بم با خدابخش،جایِ سنچیل خدابخش/ بُزار چرخ می داد الله بخش،ننو دلم خیله مخه

 

یادُم میه بی بی لیلا،می گفت اراذل اِی بِلا/      ورته القر نیا بالا،ننو دلم خیله مخه

 

قروتیایِ مادرم،توگی صافی تا پی درم /     گوشتای قرمر قایم درم،ننو دلم خیله مخه

 

او دست کار بی بییو،قابلمگوی بی بییو/       یه پورگوی بادیو،ننو دلم خیله مخه

 

ننو دلم خیله مِخَه،خیله وِطَنُمِر مِخَه/     تقصیر ای دل ومُخَه،ننو دلم خیله مخه

 

دلم مِخَه یه بار دگه،ورگردم به ته خنه/            بگم مُخُمِت ای ننه ،ننو دلم خیله مخه

 

هزار هزار،اشتر قطار،استا قدم دِورَه بیار/       دینا مگه هزار هزار،ننو دلم خیله مخه

 

ببربر وچوبازی،ای یار حنا وشو بازی/  جای چاه کور بادم بازی،ننو دلم خیله مخه

 

راهِر پر کو ای پسرم،نقشه بگو ای دخترم / بِرِت یه چرخه مخرم،ننو دلم خیله مخه

 

با آبی سیر، با آبی باز، با خاکی سیر ،با خاکی باز/ تو دزدی نه ای حُقّه باز، ننو دلم خیله مخه

 

پرّی تُلُمِر مزنم،مِسکه از او ته مگیرم    ورسَرِ دوغاش ممیرم،ننو دلم خیله مخه

 

تنگلِ سرخر مُخُم،انجیرِ زردرِ مخم/   مُخُم که از ته دل بگم،ننو دلم خیله مخه

 

یادش به خیر خرِ حسن،قیطال می داد بااو حسن / درختِ حسین حسن،ننو دلم خیله مخه

 

تنگل بنگ، باغ ویچه،هَرکَرگووسِرگیجه /    گوشوَرِگو ودل پیچه،ننو دلم خیله مخه

 

قطار سنگو خوردنی،انجیرار هَمَر نزنی/ عَجَب انجیرِ خوردنی،ننو دلم خیله مخه

 

انقزه هار دِکِرّگی،رِختُم وِر روی شرّگی / او مِغِسای سوز وسگی،ننو دلم خیله مخه

 

تنگل گز،تنگل لو،سنگو زرد  وپشت لو/  میشا همه دِپُشتِ لو،ننو دلم خیله مخه

 

دِ زوِ پُشته یِ پیوال،بُزا خُ مُندن ای جلال/  گوشتای شکارِر ای جلال،ننو دلم خیله مخه

 

تنگل انجیر خُ نگو،او انجیرای آلبالو /   دقاش راسته،دسمالو،ننو دلم خیله مخه

 

یه روز رفتم به خرمایو،با ممدو وهادیو / تلتپوکای مهدیو،ننو دلم خیله مخه

 

ریزو واسبی وقلا،بنه هار نزه ناقلا  /    بگذاربری ما ناقلا،ننو دلم خیله مخه

 

رجب وسبحان ذوالفقار،ای آدمایِ با وقار /  بِیونیای موندگار، ننو دلم خیله مخه

 

رحمت به قبر و روحشا،اخلاص بخوانن برشا / بری شادی روحشا،ننو دلم خیله مخه

 

دجای چاهای سوزآباد،دِزیرگرد وخاک وباد/ او تلّه ها خنت آباد،ننو دلم خیله مخه

 

بیا به قبرستو نگاه،همه پر از سوزن وآه  مگن که دنیا مثل کاه،ننو دلم ایر نمخه

 

بیا بگو تف ور دنیا،دو ورترم خاک دینا/ حیفش که مردن جوونا،ننو دلم ایر نمخه

 

دیورترم نورممده،دو ورترو عید ممده        مگم چقد زود گذره، ننو دلم ایر نمخه

 

جمعیت مرده ها ما،بیشترشده از خودما/چو واز قهرم با خودما،ننو دلم ایر نمخه

 

بین دگه فک نکنم،به همدگه بد نکنم /   با همدگه جنگ نکنم،ننو دلم خیله مخه

 

بین باهم درس بگیرم،غصرازهرکس بگیرم/  به پای هرکس بمیرم،ننو دلم خیله مخه

 

شاعر: محمد جعفر اصغری




:: موضوعات مرتبط: آبخورگیات , ,
:: برچسب‌ها: آبخورگ ما , دکتر محمد جعفر اصغری , شعر , آرمان شهر ,
:: بازدید از این مطلب : 2821
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : حسین ذوالفقاری
ت : چهار شنبه 3 تير 1394
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
بهرام عابدی در تاریخ : 1394/4/28/7 - - گفته است :
سلامی چو بوی خوش آشنایی
بسیار زیبا، تاریخی و ارزشمند بود. خوشحالیم که به مدد دنیای مجازی و قابلیتهای آن، این آثار گرانقدر حفظ می شود. دست شما بزرگواران: آقایان اصغری و ذوالفقاری عزیز درد نکند.

<-CommentGAvator->
محمد جعفر اصغری در تاریخ : 1394/4/4/4 - - گفته است :
جناب مهندس ذوالفقاری
با سلام
ضمن تشکر از جنابعالی به خاطر درج این شعر در وبلاگ،به اطلاع می رساند در بیت:
ته لک علی سبحانی،توپّر بگیر جانمانی
به اشتباه جانم آمده است.اصلاح جانم به جانمانی مزید امتنان خواهد بود.
با سپاس
محمد جعفر اصغری
پاسخ:با درود مطلب مورد نظر شما ویرایش گردید.با تشکر فراوان از دقت نظر شما . مانا و پاینده باشید. سعید ذوالفقاری


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی